تبلیغات
تحقیق دانشجویی - پرورش خلاقیت در کودکان

تحقیق دانشجویی

چهارشنبه 25 فروردین 1395

پرورش خلاقیت در کودکان

نویسنده: نگار موسوی   

مقاله پرورش خلاقیت در کودکان شامل 26 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  پرورش خلاقیت در کودکانمی باشد و دارای منابع معتبر می باشد

چکیـده

با پیشرفت روز افزون اطلاعات ورزشی جمعی باید بعضی از توانایی های انسان با انگیزه ی قوی آزاد شود و بتواند بیاندیشد و تکامل یابد .

خلاقیّت یعنی توانایی  پرورشی یک اندیشه ی جدید تا از طریق آن راهی تازه برای پیمودن یک راه به طرز نوین است .

خلاقیّت مرکب از ادراک پرورش الهام  نوآوری است و فرهنگ سازمانی بر نو آوری راه ها اثر می گذارد.

زیرا آن سازمان بر افراد خلاق پاداش می دهد و آنان را تشویق می کند در نتیجه در بهبود راه کارهای آن سازمان اثر مثبت دارد.

افراد خلاق دارای خصوصیاتی هستند که نسبت به افراد دیگر دارای برتری هستند وهمین خصوصیات اخلاقی آنان را در پیشبرد اهداف مورد نظر یاری می کند و خلاقیت ونوآوری عامل رشد و شکوفایی استعدادها در زمینه های متعدد زندگی و سازمانی خواهد بود.

مقدمـه

 تا کنون برداشتهای متفاوتی از خلاقیّت شده است برخی به اشتباه آنرا با هوش بالا و برخی با موفقیّت تحصیلی برابر میدانند در حالی که اگر این گونه بود باید همه ی تیزهوشان را خلاق می دیدیم وبالعکس . که البته این گونه نیست . عده ای نیز فقط مخترعان را خلاق می دانند یعنی دقیقاً خلاقیّت را با ساخت وسیله ای جدید مرتبط   می کنند و برخی نیز فقط افراد خیال بافت و رؤیا پرداز را خلاق می دانند.

بنا براین لازم است ابتدا مفهوم دقیق خلاقیت روشن شود و سپس به سایرموارد آن پرداخته شود . افراد زیادی خلاقیّت را معنی کرده اند .

(اگر چه نمی توان هیچ یک از این تعاریف را تعریفی عام ،جامع ومانع دانست ).

-         تورنس – ۱۹۸۸ : می گوید تفکر خلاق عبارت است از فرایند درک مشکلات ، مسایل ، کمبود اطلا عات ، وعوامل جا افتاده؛حدس زدن و فرضیه ساختن در مورد این کمبود ها ؛ ارزیابی وآزمون فرضیه و حدس ها ؛ اصلاح وارزیابی مجدد آنها ؛ وبالا خره ارائه  نتایج.

-         ـــ ورنون(۱۹۸۹)میگوید :خلاقیّت توانایی فرد برای ایجاد نظریه ها بینشها اشیای جدید وبازسازی مجدد در علوم وسایر زمینه ها است که به وسیله متخصصان ابتکار و از نظر علمی ، زیبایی شناسی، تکنولوژی و اجتماعی با ارزش قلمداد می گردد .

ـــ رابینز (۱۹۹۰) نیز خلاقیّت را اینگونه تعریف می کند:

نو آوری عبارت است از عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو، ناشی از خلاقیّت اطلا عات بدست می آید ودر نوآوری آن اطلاعات به صورتهای گوناگون  عرضه می شود .

ــ اریک فروم نیز می گوید : خلاقیبت یعنی توانایی دیدن و پاسخ دادن.

ـ دکتر الوانی (۱۳۷۲) می گوید : خلاقیّت اشاره به قدرت ایجاد اندیشه های نو داردو نو آوری به معنای کاربردی ساختن آن افکار نو وتازه است.

ــ جناب آقای دکتر حوری زاد (۱۳۷۹) خلاقیّت را دانش ، تجربه وبینش کودکانه    می داند .

ـــ جناب آقای دکتر آروندی (۱۳۷۹) نیز خلاقیّت را بطور خلاصه این گونه تعریف می کند :

« خلاقیّت یعنی توانی ارائه ایده های نو وجدید »

این ایده ها می تواند در تمامی زمینه های صنعتی ،پزشکی ، ادبیات – هنر موسیقی – ورزش ، آشپزی و … باشد .

تعریف خلاقیّت

 از خلاقیّت تعریف های بسیاری شده است . در اینجا برخی از تعاریف مهم را را مورد برسی قرار می دهیم :

خلاقیّت یعنی تلاش برای ایجاد یک تغییر هدف دار در توان اجتماعی یا اقتصادی سازمان .

به کار گرفتن توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است .

خلاقیّت یعنی توانی پرورش یا به وجود آوردن یک انگاره یا اندیشه جدید ( در بحث مدیریت نظیر به وجود آوردن یک محصول جدید است)

خلاقیّت عبارت است از طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده  قبلی به طرز نوین .

تعریف خلاقیّت از دیدگاه روانشناسی

خلاقیّت یکی از جنبه های اصلی تفکر یا اندیشیدن است.

تفکر عبارت است از فرایند باز آرایی یا تغییر اطلاعات و نمادهای کسب شده موجود در حافظه دراز مدت . تفکر بر دو نوع است :

تفکر همگرا : عبارت است از فرایند باز آرایی یا دوباره سازی اطلاعات و نماد های کسب شده موجود در حافظه دراز مدت .

تفکر واگرا : عبارت است از فرایند ترکیب و نو آوریی اطلاعات ونمادهای کسب شده موجود در حافظه دراز مدت؛ خلاقیّت یعنی تفکر واگرا .

بر اساس این تعریف خلاقیّت ارتباط مستقیمی با قوه تخیّل یا توانایی تصویر سازی ذهنی دارد . این توانی عبارت است از فرایند تشکیل تصویرهایی از پدیده های ادراک شده در ذهن وخلاقیّت عبارت است ازفرایند یافتن راه های جدید برای انجام دادن بهتر کارها ،

خلاقیّت یعنی ارئه راه حل جدید بای حل مسا ئل ، خلاقیّت یعنی ارائه راه فکر ها و طرح های نوین برای تولیدات و خدمات جدید واستمرار آن پس از غیبت پدیده ها.

۲-۱ تعریف خلاقیّت از دیدگاه سازمانی

خلاقیّت یعنی ارائه فکر وطرح نوین برای بهبود و ارتقاء کمیّت یا کیفیت فعالیّت های سازمان؛ مثلا ً افزایش بهروری ، افزایش تولیدات و خدمات، کاهش هزینه ها، تولیدات یا خدمات از روش بهتر ، تولیدات یا خدمات جدید و………..  .

ــ دانش: داشتن دانش پایه ای در زمینه ای محدود وکسب تجربه و تخصص در سالیان متمادی.

ــ توانایی عقلانی : توانایی ارائه ایده خلاق از طریق تعریف مجدد برقراری ارتباط جدید در مسائل .

جهت دانلود متن کامل مقاله پرورش خلاقیت در کودکان کلیک نمایید

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :